Kung Byxlös 2011

Drottning Margaretas klänning syddes upp för föreställningen

Dramat uppfördes i den stora stenladan på Johannishus slott med sin väldiga rymd (över 600 kvm), sina djupa fönsternischer och sitt stiliga bjälklag som för tankarna till en medeltida katedral. Även den natursköna miljön strax utanför Ladan utnyttjades i iscensättningen.

Sommaren 2011 iscensatte jag tillsammans med Teater Kontur mitt drama Kung Byxlös i en stor stenlada vid Johannishus slott norr om Ronneby, en magnifik spelplats med väldig rymd, 60 x 30 m, tjocka vitkalkade väggar med djupa fönsternischer, en takhöjd och bjälklag som förde tankarna till en gotisk katedral.

De båda bärande rollerna gjordes av professionella skådespelerskor Margareta/Karin Pålsson och Ingegerd/Karin Danielsson Bång. Jag hade arbetat med dem redan 1988 i min uppsättning Inför Domen tillsammans med UDG-Teatern. Emelie Trossö gjorde rollen som drottning Margaretas narr, en roll som hon till stor del utvecklade själv i en 'Commedia dell’ arte stil, i nära kontakt med publiken. Obekväm sanningssägare och konferencier i en och samma person.

På och bakom scenen fanns också ett trettiotal musiker, sångare, dansare och amatörskådespelare från Blekinge. För musik och sång - arrangemang, urval och komposition - svarade Astrid Selling och Elisabeth Ekman, samma duo som skapade musiken till Svart Madonna. Som ett tema genom pjäsen gick musik på harpa. Även andra instrument med medeltida klangfärg användes, liksom spel på cello.

Viktoria Rosén svarade för kostym och scenografi. Allt mycket enkelt, mycket rent. En stol. En vit trälåda som fick varierande funktioner som sittplats, som talarstol – och som likkista. En blodröd lång matta som rullades ut över golvet. Kläder i vackra mättade färger: rostrött, ockragult, lindblomsgrönt, benvitt.

Holger Tistad – utlånad från Regionteatern Blekinge/Kronoberg - svarade för en raffinerad ljussättning. Särskilt minns jag lövskogen där Margareta och Ingegerd lekte som barn och som återkom i den avslutande scenen där de i Margaretas dödsögonblick åter förenas i ungdomens drömmar. Förstärkt med åtta harpor!

Även miljön utanför ladan användes, då hela publiken fick följa med ut genom en av ladudörrarna och vinka farväl till den unge prins Olof som red iväg med sitt följe in genom lövskogen på det som skulle bli hans sista resa.

Kung Byxlös blev en stor konstnärlig framgång. Alla sju föreställningarna var utsålda. Se www.teaterkontur.se

Läs om pjästexten!